Kommunsektorn Àr i sin helhet underfinansierad och de nÀrmaste Ären ser ut att bli ekonomiskt kÀrva.
HĂ€r i Motala har de styrande partierna gripit sig an verket att reducera kostnadsnivĂ„n i verksamheterna i en hastighet som ibland varit snabbare Ă€n tanken. Det Ă€r dock rimligt att man med de förutsĂ€ttningar som rĂ„der granskar alla verksamheter. Men man har dessvĂ€rre glömt att med samma argusögon granska sitt eget fögderi: den politiska verksamheten i sin helhet. Ăven hĂ€r finns det möjligheter att reducera kostnaderna, vilket jag i det följande vill belysa.
Enligt kommunallagen mÄste vi ha en fullmÀktigeförsamling med 51 ledamöter. Vi har 57 ledamöter, alltsÄ 6 ledamöter mer Àn vi mÄste ha, vilket Àr tillÄtet. Men skall de vara kvar behöver det motiveras.
Vidare stadgas det att kommunen mÄste ha en styrelse, en valnÀmnd, ett revisionsorgan samt nÀmnder i den utstrÀckning som krÀvs av annan lagstiftning. Kommunen bestÀmmer sjÀlv hur mÄnga ledamöter dessa organ skall ha.
Efter genomgÄng av relevant lagstiftning framgÄr att skollagen, socialtjÀnstlagen, plan-och bygglagen samt miljöbalken alla krÀver kommunala nÀmnder. Anledningen Àr i första hand att kommunen pÄ dessa omrÄden fattar myndighetsbeslut. Det anges inte nÄgot bestÀmt antal ledamöter, det Àr upp till kommunen att bestÀmma.
Med denna faktabakgrund kan vi granska de politiska organen. Tekniska servicenÀmnden och valnÀmnden har vardera 5 ledamöter. Kommunrevisionen har 7 ledamöter men skulle kunna minska till 5 ledamöter. Kommunstyrelsen har 11 ledamöter men skulle kunna minska till 9 ledamöter.
SocialnÀmnden styrs av socialtjÀnstlagen, bildningsnÀmnden styrs av skollagen och samhÀllsbyggnadsnÀmnden styrs av plan- och bygglagen samt miljöbalken. Dessa tre nÀmnder har vardera 9 ledamöter men skulle kunna minska till 5 ledamöter vardera.
Skulle en sÄdan reducering med ett tjugotal politiska uppdrag pÄverka medborgarna pÄ nÄgot sÀtt? Knappast, medborgaren i gemen vet sÀkert inte hur mÄnga politiker det Àr som fattar besluten i de olika organen. Det skulle inte heller pÄverka kommunens personal pÄ nÄgot nÀmnvÀrt sÀtt. DÀremot skulle det naturligtvis vara kÀnnbart för de politiska partierna som mister intressanta uppdrag för en del medlemmar.
Utöver detta skulle arvoden för hel- och deltidspolitiker kunna frysas pÄ dagens nivÄ för resten av mandatperioden. Partistöden skulle kunna reduceras. Och bruket av anstÀllda politiska sekreterare kan ifrÄgasÀttas i en sÄpass liten kommun.
Antalet ledamöter i kommunfullmÀktige kan inte minskas förrÀn till nÀsta mandatperiod, men alla andra ovanstÄende förslag kan snabbt genomföras om partierna sÄ vill. Och varje tusenlapp som drages in frÄn den politiska överbyggnaden innebÀr att en annan tusenlapp kan stanna kvar i de kommunala verksamheterna!
Kaj Persson