Okritisk kommunreklam för skolrankning

”Bästa skolkommun” är en partsinlaga från ett fackförbund och ska hanteras därefter, men den ger en pusselbit för att reflektera kring skolresultaten i Motala och Vadstena.

 Vadstenas skolelever presterar i toppklass för meritvärde. På bilden Petrus Magni skola.

Vadstenas skolelever presterar i toppklass för meritvärde. På bilden Petrus Magni skola.

Foto: Anders Törnström/arkiv

Ledare2019-10-19 05:00
Detta är en ledare. MVT:s ledarsida är oberoende liberal.

Åh nej, inte den där skolan igen... Om du som läsare av denna ledare tänker på det sättet är det förståeligt, med tanke på hur ofta ämnet kommer på tal. Samtidigt hade det varit konstigt om skola och utbildning inte vore vanligt förekommande på en liberal ledarsida. Dessa frågor är nämligen viktiga delar av den ryggrad som formar samhället.

Allt börjar med bra lärare, hävdar Lärarförbundet. Häromdagen presenterade de sin årliga genomgång som resulterar i rankningen ”Bästa skolkommun”. Den är en partsinlaga från ett fackförbund, som baserar resultatet på sina medlemmars åsikter. Den ska hanteras därefter, men den ger oavsett ytterligare en pusselbit för att reflektera kring skolresultaten i Motala och Vadstena kommuner.

I förra lördagens ledare redovisades läget i Motala och Vadstena kommuner när det gäller meritvärden för de elever som i våras avslutade årskurs 9 och förväntades ta steget upp i gymnasiet. Resultaten är delvis underliga och svåra att förklara, men att elever i Vadstenas skolor visar upp avsevärt högre meritvärden i jämförelse med Motalas elever är ett känt faktum.

Lärarförbundets genomgång fokuserar till stora delar på hur kommuner satsar på sin skolverksamhet. Detta kan ge ytterligare en ledtråd till orsakerna bakom resultaten.

I jämförelsen visar Motala (plats 151 av 290 kommuner) upp relativa styrkor inom andel barn i förskolan och lärarnas utbildningsnivå, medan svagheter ligger i låg lärartäthet och svaga resultat. De olika kriterierna som ligger bakom rankningen visar över lag ett ”så där” resultat, det är egentligen ingenting som sticker ut nämnvärt åt något håll.

Styrkorna hos Vadstena (plats 14, bäst i Östergötland) är behörighet till gymnasiet, lärarnas utbildningsnivå och ekonomiska resurser. Några svagheter för Vadstena redovisas inte i översikten, men den som tittar bakom den totala rankningen hittar varningstecken när det gäller hög sjukfrånvaro och de förutsättningar som kommunen ger sina lärare.

Trots det presterar Vadstenas elever i toppklass för meritvärde. Utifrån detta kvarstår förra veckans kärnfråga, hur är det möjligt? Du skolpolitiker i Vadstena kommun som sitter på svaret, hör gärna av dig med dina tankar!

En annan aspekt på rankningen är att Vadstena kommun basunerar ut resultatet i sina olika kommunikationskanaler, med logotyp och allt för ett visst fackförbund. Okritiskt, med direkt reklam och exponering för ett visst fackförbund. Hur rimmar det med principen om att inte gynna enskilda parter? När får andra fackförbund motsvarande gratisreklam?

Motala nämner ingenting om rankningen i sina kommunikationskanaler. Läsaren kan själv reflektera kring varför det inte görs.

Avslutningsvis kan den trogne läsaren känna sig trygg med att utbildningsfrågorna snart är tillbaka igen på en ledarsida nära dig. Repetition är kunskapens moder, brukar det sägas. Det är dock inte ett allmängiltigt resonemang som stämmer, det måste nämligen användas vid rätt typer av inlärning. För mer komplexa saker som skola och utbildning är krävs djupare resonemang och tidpunkter för eftertanke. Återkommande sådana.

Tobias Josefsson