NTM-koncernen, som Ăst Media och MVT Ă€r en del av, har arbetat intensivt de senaste mĂ„naderna med att utveckla helt nya nyhetssajter och appar. MĂ„let Ă€r att det ska vara sĂ„ enkelt som möjligt att ta del av de senaste nyheterna.
â Vi Ă€r vĂ€ldigt exalterade. Vi Ă€r övertygade om att det hĂ€r blir ett rejĂ€lt lyft för vĂ„ra anvĂ€ndare. Snabbhet och anvĂ€ndarvĂ€nlighet Ă€r i fokus, sĂ€ger Maria Kustvik, onlinechef i Ăst Media.
Personalen pÄ koncernens gemensamma kundcenter Àr de som har tÀtast kontakt med lÀsarna och det Àr framför allt de Äsikter som har fÄngats upp dÀr som har legat till grund för prioriteringarna i projektet.
Vi har bland annat fÄtt synpunkter pÄ att inloggningen pÄ sajterna har varit för krÄnglig. DÀrför har vi gjort ett jobb med att förenkla dem. MÄlet Àr alltid att tekniken ska underlÀtta för vÄra kunder, inte vara ett hinder, sÀger Maria Kustvik.
MÄnga lÀser vÄr e-tidningen som nu fÄr en egen app som Àr mycket mer anvÀndarvÀnlig. Nyhetssajten kommer inte bara att fÄ en modernare och tydligare design utan flera nya funktioner ingÄr ocksÄ i omstöpningen. En nyhet Àr till exempel att lÀsaren sjÀlv kommer att ha en möjlighet att anpassa sitt eget nyhetsflöde.
â VĂ€ldigt mĂ„nga Ă€r till exempel intresserade av att lĂ€sa om IFK Norrköping, men alla Ă€r inte det. De nya sajterna och apparna ger helt nya möjligheter till personliga urval för den som vill ha det. Vi strĂ€var alltid efter att vara sĂ„ relevanta som möjligt för vĂ„ra lĂ€sare och det personliga urvalet Ă€r en del av det, förklarar Maria Kustvik.
Ett omfattande utvecklingsarbete inom NTM-koncernen ligger bakom förÀndringen som inte bara innefattar nya sajter och appar. Sedan en tid tillbaka jobbar redaktionerna i helt nya system som frigör tid och kraft Ät kÀrnverksamheten, att producera lokal journalistik.
Vi har varit noga med att tekniken ska underlÀtta bÄde för journalister och lÀsare. Med den nya tekniken pÄ plats kan vi producera och nÄ ut med Ànnu mer kvalitativ lokaljournalistik.
En snabbare publiceringsteknik innebÀr ocksÄ att redaktionerna kan fÄ ut nyheter fortare Àn tidigare, nÄgot som lÀsarna kommer att mÀrka av, sÀrskilt vid hÀndelsenyheter.
Varje sekund rÀknas nÀr stora nyhetshÀndelser intrÀffar. Det sÄg vi inte minst nÀr tvÄ mÀn sköts till döds utanför en nattklubb i december och vi kunde direktrapportera frÄn platsen minut-för-minut. Med nya verktyg kommer vi att kunna vara Ànnu nÀrmare nyheterna och pÄ sÄ sÀtt stÀrka vÄr lokala nÀrvaro.
TeknikförÀndringen innebÀr ocksÄ att artiklar, bilder och videoklipp Àr vÀl kategoriserade. Detta innebÀr i sin tur att redaktionerna kan fÄ större kÀnnedom om hur innehÄllet tas emot av lÀsarna. SÄdana insikter Àr oerhört viktiga i en modern medieorganisation, menar Maria Kustvik.
Vi Àr alltid angelÀgna om att lÀra oss mer om vad vÄra lÀsare vill ha och vilken information de har nytta av i sin vardag. Tack vare den nya tekniken sÄ kan vi fÄ fler insikter om det Àn nÄgonsin tidigare och vi kan genomföra analyser som kan ligga till grund för en Ànnu mer relevant och vass lokaljournalistik i framtiden.
MVT:s nya sajt och appar lanseras pÄ onsdag 1 april och idéer och synpunkter frÄn lÀsarna Àr vÀlkomna.
Utvecklingen stannar inte av i och med att den nya sajten lanseras utan vi strÀvar hela tiden efter att bli bÀttre, i dialog med vÄra lÀsare, sÀger Maria Kustvik.