Vardagshandling via nätet underlättar pusslet

Internethandeln ökar. Människor beställer och köper allehanda prylar över nätet, numera även mat och andra dagligvaror.

Cindy Karlsson tycker att det är bekvämt att beställa sina varor online. Vid hämtningen är butikens personal behjälpliga med ilastningen.

Cindy Karlsson tycker att det är bekvämt att beställa sina varor online. Vid hämtningen är butikens personal behjälpliga med ilastningen.

Foto: Anders Rörby

Motala kommun2019-11-27 17:00

ICA Maxi i Motala startade sin online-handel för cirka sju år sedan. De senaste åren har den vuxit kraftigt.

–  Med 30-40 procent varje vecka jämfört med föregående år, berättar butikschefen Annette Linder. 

Kedjan börjar med att kunden beställer sina varor över nätet. De hittar dem inom olika kategorier. Görs beställningen innan midnatt expedieras den redan nästa dag.  

Victoria Lönn är en av dem som jobbar med att plocka ihop kundernas varor i papperskassar på en vagn.

– Det funkar bra. Enda problemet är om en vara tagit slut. Men kunden kan fylla i om de vill ha en ersättningsvara i stället, säger hon.

Onlinehandeln har två varianter. Den ena innebär att kunden hämtar sina beställda varor på en särskild plats vid butiken. Den andra att varorna levereras hem. Bägge sätten förutsätter att beställningen gjorts över internet.

Kan den som inte har dator beställa varor över telefon?

– Nej, det här är en webbtjänst, säger Annette Linder.

Vilket är störst inom er onlinehandel, hämtning eller hemleverans?

– Cirka 70 procent är hämtning här och 30 procent hemkörning.

Hur stor är extrakostnaden?

– 19-29 kronor om man hämtar själv och 69-99 kronor vid hemleverans. Och så ett litet påslag på varje vara.

Vilka områden levererar ni till?

–  Motala och till Skänninge, Borensberg, Klockrike och Vadstena och platser däremellan. Vi har nyligen utökat turerna till Vadstena. 

Är det en bra affär ekonomiskt för er?

– Det handlar mest om att ge service, det är jätteviktigt, säger Annette Linder.

Hon beskriver det som en resurskrävande hantering. 

– Det går åt mycket personal. En stor handlingsdag har vi sju vagnar som rullar och plockas på med varor. Det kan vara svårt att schemalägga, vi vet ju inte hur beställningarna ser ut förrän på morgonen. Men vi jobbar hela tiden på att bli effektivare och utveckla det här.

Har ni några konkurrenter inom onlinehandel lokalt?

– Inte från några butiker så vitt vi vet, men det finns andra företag där man kan beställa livsmedel för hemkörning.

Cindy Karlssons familj brukar storhandla online varannan vecka.

– Det är bekvämt och gör det lättare att få ihop pusslet med barnens och våra egna aktiviteter. Och så blir det inga impulsköp, säger hon.

Finns det några nackdelar?

– Att man inte kan välja frukt,  grönsaker och bäst före-datum själv. 

Victoria Lönn plockar ihop beställda varor i kassar. De flesta hämtas av kunderna, cirka 30 procent körs ut.
Victoria Lönn plockar ihop beställda varor i kassar. De flesta hämtas av kunderna, cirka 30 procent körs ut.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!